Prevozi šolskih otrok čedalje bolj zajedajo v proračune občin. Iz leta v leto se dražijo, ponekod se na javni razpis oz. javno naročilo prijavi le en izvajalec, kar občini onemogoča pogajanja za ugodnejšo ceno, manjši izvajalci pa ne morejo konkurirati velikim. Razlike v ceni v primerjavi s časom pred korono so velike.
Na občinah povišanje cen pripisujejo višjim stroškom dela, rasti cen goriva v obdobju po epidemije covida-19, zavarovanj in vzdrževanj vozil, vojni v Ukrajini …
Med osmimi občinami na območjih Dolenjske, Posavja in Bele krajine, ki smo jih povprašali o tej temi, ima največji strošek s šolskimi prevozi Mestna občina Krško. V letu 2019 so zanje plačali 821.913 evrov, lani že 1,058.705, v letošnjem proračunu pa imajo zagotovljenih 1,120.000 evrov, a ocenjujejo, da bo predvidoma treba zagotoviti še dodatnih 30.000 evrov. Pri tem opozarjajo, da primerjava stroškov med leti ni enoznačna, saj na stroške prevoza poleg že omenjenih vpliva več dejavnikov, med njimi število šolskih dni v šolskem letu, število otrok in relacij, obvozi zaradi del na lokalnih cestah …
»Skupni strošek prevoza se povečuje tudi zaradi večjih potreb po prevozih. Vozačev je vsako leto več, predvsem otrok s posebnimi potrebami, ki obiskujejo OŠ dr. Mihajla Rostoharja Krško, saj prevoz zanje zahteva poleg voznika tudi spremljevalca in prilagojeno opremo v vozilu. Prevoz otrok je organiziran tudi s šolskimi kombiji. Dnevno avtobusi opravijo okoli 810 km, šolski kombiji pa 769 km,« pojasnijo na občini. V Krškem se na razpise skoraj vsako leto prijavljajo isti izvajalci; do zdaj so imeli vsakoletni razpis, letos so v postopku z dveletnim. Izvajajo jih ljubljanski Nomago, Avtobusni prevozi Božidar Bračun, Prevozi Kolić in Prevoz potnikov Moran Jurkovič.
V Mestni občini Novo mesto so stroški prevozov za leto 2019 so znašali 529.697 evrov, lani 579.339, za leto 2023 pa jih ocenjujejo na 677.809 evrov. Pogodbene prevoze učencev izvaja podjetje Arriva. »Javno naročilo za opravljanje storitev prevozov učencev imamo razdeljeno na štiri sklope, in sicer prav za to, da omogočimo več ponudnikom, tudi manjšim, prijavo na razpis, vendar kakšnega pretiranega zanimanja za opravljanje teh storitev ni. Razlog je verjetno tudi v tem, da izvajalec vozilo in voznika, ki izvaja prevoz učencev v šolo in iz šole, težko uporabi še za izvajanje drugih prevozov, ker je pretežen del dneva angažiran za izvajanje prevozov učencev,« menijo na občini. Razpis objavljajo za dve leti z možnostjo podaljšanja še za eno leto.
Prijavljene otroke v šolo vozijo starši
V letu 2019 je Občina Sevnica, ki za osnovnošolce zagotavlja financiranje šolskih prevozov za vse, ki bi sicer do šole morali hoditi več kot dva kilometra, zakonski standard je sicer štiri kilometre, namenila 695.771 evrov, lani 937.787, letos pa zanje načrtujejo 965.000 evrov. V zadnjem obdobju zaznavajo, da se na javna naročila odziva vedno manj ponudnikov, kar nakazuje, da je na tem področju premalo konkurence. V Sevnici javno naročilo izvedejo na vsaki dve leti; za šolsko leto 2021/22 sta se odzvala dva ponudnika – Nomago in podjetje Šolski servis. Obe podjetji sta bili izbrani za zagotavljanje prevozov za 18 linij. Letošnji postopek za izvajanje šolskih prevozov za 19 linij še ni končan.
»Občina Sevnica pripravlja javno naročilo in predviden obseg storitev za šolske prevoze na podlagi števila prijav, ki jih zberejo šole. V praksi pogosto prihaja do tega, da prijavljene otroke nato v šolo z osebnimi avtomobili vozijo starši. Tako kapacitete avtobusa velikokrat niso zapolnjene,« izpostavljajo na občini.
Na Občini Brežice so povedali, da večinski delež izvedbe šolskih prevozov in posledično tudi stroškov predstavlja organiziran redni avtobusni prevoz, ki ga za vse šole izvaja podjetje Nomago, potem so tu prevozi osnovnošolskih otrok s posebnimi potrebami, ki jih izvajata Zavod za šport Brežice in Prevozi Kolić, za del prevozov poskrbijo šole same s šolskimi kombiji, za otroke s posebnimi potrebami, ki zaradi specifike ne morejo koristiti organiziranega prevoza, pa občina povrne stroške prevoza neposredno staršem.
Leta 2019 so za šolske prevoze namenili 729.870 evrov, lani 897.580, v letošnjem proračunu pa je na tej postavki zagotovljenih 985.000 evrov. Običajno izbirajo prevoznika za štiri leta skupaj, na letošnje javno naročilo, ki so ga izvedli ločeno za avtobusne prevoze in prevoze otrok s posebnimi potrebami pa se je prijavil po en ponudnik. Menijo, da je konkurence premalo, saj bi v nasprotnem primeru imeli možnost pogajanja za ugodnejše cene.
V Trebnjem dnevno okoli 960 kilometrov
V Občini Trebnje so za šolske prevoze v letu 2019 namenili 602.457 in lani 687.457 evrov, za letos imajo načrtovanih 830.000 evrov. Šolske prevoze opravlja Nomago, ki se je edini prijavil na javno naročilo za obdobje štirih let in je bil z njim sklenjen okvirni sporazum, a storitve prevoza izvaja tudi s podizvajalci. Dnevno izvajalec prevozi približno 960 km, dodajajo.
»Za vsako šolsko leto z izvajalcem sklenemo pogodbo, v kateri se dogovorijo relacije in določi nova cena na podlagi valorizacije cen z rastjo življenjskih potrebščin, če ta znaša več kot 2 odst. v obdobju enega leta, in sicer v obdobju junij predhodnega leta in junij tekočega leta,« pojasnijo na občini.
Občina Šentjernej je letos podpisala pogodbo z Nomagom za dve šolski leti; vrednost pogodbe je 488.046 evrov, kar pomeni dobrih 244.000 za posamezno leto. Za šolske prevoze v letu 2019 je plačala 149.937 in lani 193.653 evrov. Na javne razpise se pri njih vedno javi le en izvajalec. V preteklih letih so podražitve urejali skladno s pogodbo in z aneksi, podobno kot počnejo tudi v drugih občinah.
Občino Metlika so prevozi otrok leta 2019 stali 245.312, lani pa 288.940 evrov. V proračunu za leto 2023 imajo za šolske prevoze namenjenih 387.000 evrov, od tega je trenutno porabljenih 214.698 evrov. Tudi pri njih prevoze izvaja le podjetje Nomago, se je pa na zadnji razpis prijavilo več prevoznikov, zato na občini menijo, da konkurenca vendarle obstaja. Prevoznike sicer izbirajo za tri šolska leta.
Na Občini Črnomelj prevoze opravljajo trije prevozniki – MPOV, Robert Tours in Oštrman Tours. Na podlagi razpisa prevoznike izbirajo za štiri šolska leta, zadnji je bil za leta 2021, prijavi pa se več prevoznikov. V letu 2019 so v tej belokranjski občini za regresiranje prevozov v osnovne šole porabili 445.937, v letu 2022 pa 546.324 evrov. Letos imajo za ta namen rezerviranih 630.000 evrov.
Komentarji