Čeprav o novem načinu obračunavanja elektrike govorimo že več kot eno leto, se je v zadnjih dneh spet zapletlo s cenami, obračunom in še čim, končne uporabnike pa seveda najbolj zanima, kakšen bo znesek na položnici. A tukaj je nastala težava.
Položnic marsikje še ni, ne v poštnem ne v elektronskem nabiralniku ali spletni banki. Povprašali smo na družbi Elektro Energija in Gen-I, kje se je zataknilo oziroma kdaj lahko uporabniki položnice pričakujejo.
Odjemalci so bolj željno čakali na položnice
V Elektro Energiji so povedali, da so kot dobavitelj električne energije pri obračunu omrežnine dejansko samo posredovalci podatkov, ki jih pripravijo elektrodistribucijska podjetja, oni pa jih dodajo na njihov račun. »Prvi delovni dan v novembru je bil ponedeljek, 4.11., zato smo prve podatke od elektrodistribucijskih podjetij lahko dobili šele v torek 5.11.. Ker gre za masovno obdelavo podatkov prvič po novem sistemu, pri obdelavi že prejetih podatkov pričakovano prihaja do zamika dveh do treh dni. Večjih odstopanj pa za zdaj ne zaznavamo, res pa so odjemalci tokrat z veliko večjim pričakovanjem čakali na redni mesečni račun.«
Na Gen-I dodajajo, da zdaj od distribucijskih podjetij večino podatkov za mesec oktober že dobili, a ne pa še za vsa merilna mesta. Zato bo manjše število njihovih odjemalcev račun za porabo električne energije v mesecu oktobru dobilo nekaj dni kasneje, takoj ko bodo prejeli potrebne podatke. »Ob tem bi želeli opozoriti tiste odjemalce, ki imajo plačilo računov za električno energijo urejeno prek trajnikov ali direktnih obremenitev, da če jim do določenega datuma za samodejno plačilo račun ne bo izdan pravočasno, ta tudi ne bo zajet v direktno obremenitev v tem mesecu, ampak bo zajet v direktni obremenitvi naslednji mesec. Takrat bo banka izvedla plačilo tako za oktobrski kot tudi za novembrski račun.«
Ali dve položnici ali plačilo preko nakazila
Tiste odjemalce, ki jim oktobrski račun 18. novembra ne bo zajet v direktno obremenitev, pa bodo o tem obvestili in jim dali ustrezna navodila. Zato svetujejo, da, če ne želijo plačevati dveh položnic v naslednjem mescu, oktobrski račun poravnajo s plačilom preko nakazila in se izogne plačilu dveh računov decembra.
Na vprašanje, koliko njihovih strank, tako pri enem kot pri drugem podjetju, bi lahko »padlo« v ta zamudni rok, ter kje v Sloveniji so nastopile največje težave s poznim pošiljanjem položnic, pa so odgovorili, da »teh podatkov žal ne moremo razkriti, saj gre za poslovno občutljive podatke.«
Odjemalci pa se pogosto in povsem upravičeno sprašujejo, kaj pa se zgodi, če se pri njih 15-minutni odčitki ne beležijo. Obstajajo celo primeri, ko sistem ni zabeležil nobenega odčitka, drugje spet so v odčitkih določene »luknje«.
Za odčitavanje so sicer odgovorna elektrodistribucijska podjetja, zato pa bodo odjemalcem, ki jim merilna naprava ne omogoča 15-minutne meritve ali pa ne bodo imeli vsaj 90 odstotkov 15-minutnih meritev, omrežnino obračunali dvo- ali enotarifno, obračunska moč se bo določila glede na priključno moč iz soglasja za priključitev, prevzeta energija pa se bo obračunala glede na izmerjeno energijo. Če pa bo odčitkov dovolj, pa bodo tiste, ki jih sistem vseeno ne bi zaznal, nadomestili z vrednostmi iz preteklega ali predpreteklega tedna v istem časovnem obdobju.
Težave so očitno predvidevali
Tako Elektro Energija kot Gen-I, ki sicer spadata pod isto streho, trdita, da so se na nov način obračunavanja začeli pripravljati takoj po objavi novega omrežninskega akta. »Razvili smo tako testno kot produkcijsko okolje in ustrezno prilagodili sisteme. Zato so bile morebitne težave na naši strani predvidljive. Seveda pa sta pravilnost obračuna in časovnica pošiljanja računov v prvi vrsti odvisna od tega, kdaj in kako dobre podatke z merilnih mest prejmemo od elektrodistribucijskih podjetij,« pa malce s prstom kažejo na druge.
Kljub posegu vlade v cene elektrike pa to nič ne spremeni pri višini omrežnine. Pravo merilo bodo seveda položnice za november, ki bodo izdane decembra, na njih pa lahko odjemalci že pričakujejo višji strošek omrežnine, ki je bil določen za višjo zimsko sezono.
Opozarjali so, a jih niso slišali
Nov sistem omrežnine je sicer v domeni agencije za energijo, v Gen-I pa so, kot sami pravijo, agencijo »argumentirano seznanjali z našimi vsebinskimi pomisleki zoper samo sprejeto metodologijo in apelirali k tehtnejšemu razmisleku za bolj razumljiv nov sistem obračunavanja električne energije. Veliko število časovnih blokov za omrežnino in njihova neusklajenost z uveljavljenimi časovnimi bloki za višjo in nižjo tarifo električne energije namreč pri odjemalcih povzročajo težave pri razumevanju in spremembah uveljavljenih navad uporabe električnih naprav.«
Kot dodajajo, je tudi njim, pa čeprav so le dobavitelji in s stroškovnimi učinki reforme omrežnine niso neposredno povezani, v interesu, da zaščitijo odjemalce. A je agencija njihove pomisleke očitno preslišala.
Komentarji