Leta 2023 so člani telefonske linije za pomoč otrokom po vsem svetu prejeli 6.368.322 stikov, od tega 2.302.244 stikov s svetovanjem – tistih situacij, v katerih lahko telefonska linija za pomoč otrokom nudi pomoč klicatelju. Kot so zapisali v svojem poročilu, se dekleta na telefonske linije običajno obrnejo pogosteje kot fantje, vendar to ne velja povsod: v Afriki in na Bližnjem vzhodu fantje kontaktirajo telefonsko linijo za pomoč otrokom enako pogosto kot dekleta ali celo pogosteje. Najbolj pogosto otroci in mladostniki telefonske linije kontaktirajo takrat, ko so spopadajo z duševnim zdravjem in ko trpijo zaradi nasilja. V vseh regijah, razen v Evropi, se pogosto obračajo tudi na telefonske linije za pomoč otrokom, da bi dobili pomoč pri dostopu do storitev.

igrače-otrok-mladostnik-stiska
Profimedia
/

TOM telefon že od leta 1990

Večina evropskih telefonov je dosegljivih na številki 116 111. Ta ni bila izbrana naključno, pač pa je to posebna evropska številka, ki jo je določila Evropska komisija, ker je želela poenotiti pomembne telefonske številke za pomoč ljudem po vsej Evropski uniji. Številka 116 je začetna koda za posebne evropske številke za pomoč, 111 pa končna koda, ki označuje linijo za otroke. Že vse od ustanovitve leta 1995 je članica CHI tudi nacionalna mreža telefona za otroke in mladostnike (TOM), ki od leta 1990 kot edini splošni telefon za otroke in mladostnike pri nas deluje pri Zvezi prijateljev mladine Slovenije in ki v Sloveniji upravlja številko 116 111. Klic na to številko sprejme eden od prostovoljcev, ki delujejo v svetovalnih skupinah po vsej Sloveniji.

Zakaj številka 116 111?
116 je začetna koda za posebne evropske številke za pomoč, 111 pa končna koda, ki označuje linijo za otroke.

Najpomembnejša naloga TOM telefona je biti na voljo otrokom in mladostnikom takrat, ko imajo občutek, da se ne morejo zaupati nikomur drugemu v svoji bližini. Primarna vloga je zagotavljanje varnega in zaupnega prostora, kjer lahko otroci brez strahu pred stigmatizacijo izrazijo svoja čustva in težave. "Osnovni namen TOM telefona je otrokom in mladostnikom ponuditi pomoč v obliki pogovora z usposobljenim svetovalcem-prostovoljcem, ki jim bo zagotovil podporo, informacije, pomagal pri iskanju rešitev ter jih po potrebi napotil na ustrezno ustanovo. Otroci ob tem pridobijo pomembno izkušnjo, da so slišani, da pogovor lahko pomaga in da so sami sposobni poiskati pomoč. To jim koristi tudi zato, ker pridobijo izkušnje konstruktivnega reševanja problemov ter pozitivne odnosne izkušnje, kar je ključno za njihov razvoj v samostojne, samozavestne in zrele osebnosti," pravijo pri TOM telefonu.

otrok-mladostnik-stiska
TOM
/

Preprečijo, da bi se manjše težave razvile v večje

Kot navajajo, svetovalne linije za otroke in mladostnike pogosto delujejo kot prva vstopna točka v sistem pomoči in zaščite otrok in mladostnikov. Telefoni, ki omogočajo anonimno, zaupno in brezplačno svetovanje usposobljenih prostovoljcev, so pogosto prvi zaveznik otrok. "Na TOM telefon se otroci na primer obračajo tudi v primerih, ko bi pravzaprav potrebovali strokovno pomoč, na primer v primerih samomorilnih misli, hudih duševnih stisk, zanemarjanja, nasilja, alkoholizma staršev ali spletnih zlorab in medvrstniškega nasilja. Zato je izjemno pomembno, da imajo vse institucije vzpostavljeno zaupanja vredno medsebojno sodelovanje, saj se bo to neposredno odražalo tudi pri prehajanju otrok med različnimi sistemi pomoči. Ko imamo vzpostavljeno učinkovito sodelovanje med institucijami, bodo tudi otroci in njihove družine z večjim zaupanjem prehajali med temi sistemi pomoči," poudarjajo pri TOM telefonu. Svetovalne linije opravljajo pomembno preventivno vlogo, saj zgodnjo pomočjo in podporo pomagajo preprečiti, da bi se manjše težave razvile v večje.

Tema "vrstniki" na prvem mestu

Najpogostejše teme, s katerimi se mladostniki in otroci obračajo na svetovalce, se skozi leta do epidemije covida niso bistveno spreminjale. To so bila vprašanja, povezana z naslednjimi tematikami:

  • vrstniki (odnosi s prijatelji, sošolci)
  • ljubezen (zaljubljenost, razhod, kako osvojiti fanta/punco)
  • telesni razvoj in spolnost (menstruacija, nosečnost, zaščita, spolni odnos)
  • šola (pritiski po uspešnosti, slabe ocene, strah pred neuspehom)
  • težave v družini (disfunkcionalni odnosi, nasilje, ločitev)
  • stiske, povezane z internetom (spletno nasilje, izsiljevanje z intimnimi posnetki)

otrok-mladostnik-stiska
Profimedia
/

Že pred epidemijo je bil po podatkih TOM telefona opažen trend rasti duševnih težav. Ta kategorija je bila pred epidemijo na šestem mestu najpogosteje poročanih težav, v letu 2023 pa že na drugem mestu. "Za primerjavo: leta 2018 so bile prve tri najpogostejše teme, zaradi katerih so se otroci obračali na TOM telefon 'Vrstniki', 'Ljubezen' in 'Telesni razvoj in spolnost'. Leta 2024 so bile te teme 'Vrstniki', 'Duševne težave' in 'Družina'," pravijo pri TOM telefonu in dodajajo, da se vse starostne skupine na TOM telefon ne obračajo zaradi enakih tematik. "Mladi v starostnem obdobju od 5 do 15 let najpogosteje doživljajo težave z vrstniki. V starostnem obdobju od 15 do 18 let najpogosteje govorijo o psihičnih težavah in odnosih v družini. Starejši od 18 let pa se na TOM telefon obračajo zaradi psihičnih težav, ljubezni in spolnosti."

Pogosto se prepleta več dejavnikov, ki otroke spravljajo v stiske, to so lahko zahtevni družinski odnosi, zaradi česar prihaja do duševnih stisk (na primer depresija, samopoškodovanje, motnje hranjenja), kar lahko vodi v težave v šoli (medvrstniško nasilje, učni neuspehi). To medsebojno vplivanje privede mladostnika do občutkov ujetosti in brezizhodnosti. Pogosto se soočajo z nizko samopodobo, osamljenostjo in nesprejemanjem samega sebe.

Največ kličejo stari od 13 do 15 let

V letošnjem letu je zastopanost po spolu povsem enaka: kontakti predstavljajo 50 % deklet in 50 % fantov. Slednji prevladujejo pri telefonskih klicih, dekleta pa pri klepetih in e-svetovanju. Najpogostejša starostna skupina, ki kontaktira TOM telefon, je od 13 do 15 let. "V času epidemije se je ta sicer zmanjšala, v ospredje pa je stopila skupina 16+; takrat je bilo kar 40 % vseh kontaktov ustvarjenih v tej skupini. Po koncu epidemije se je trend počasi spet obrnil nazaj. Za občutek: v letu 2024 je delež starostne skupine 13–15 let znašal 41 %, temu sledi skupina 16–18 let (22 %) in skoraj v enakem deležu skupina 10–12 let (21 %). Preostalih 16 % pa predstavljajo otroci do 10 let in starejši od 18 let," so nam pri TOM telefonu postregli tudi z zadnjimi podatki.

Z otroki in mladostniki komunicirajo prek treh svetovalnih kanalov: brezplačnega telefona 116 111, spletne klepetalnice, dostopne na www.e-tom.si in e-pošte tom@zpms.si.

V letu 2024 skoraj 25.500 kontaktov mladostnikov in otrok

TOM telefon deluje prav vse dni v letu, tudi med prazniki, svetovalci so na voljo od 12. do 20. ure. Klepetalnica je odprta od ponedeljka do petka od 14. do 21. ure, v vnaprej določenih terminih, medtem ko lahko e-pošto otroci pošljejo kadarkoli. V lanskem letu je bilo skupaj 25.473 kontaktov, od tega daleč največ telefonskih klicev, ki so jih prejeli 23.935. Ostala dva svetovalna kanala imata skoraj enako število stikov, v letu 2024 je bilo 787 e-vprašanj in opravili so 751 klepetov. "Največ svetovalnih klicev je bilo ob petkih. Izrazit vrh za telefonske klice predstavlja čas med 13. in 14. uro. Na največ e-mailov so svetovalci odgovorili ob četrtkih. Število mailov je v 2024 doseglo največjo vrednost v zadnjih petih letih. Največ klepetov pa so svetovalci opravili ob torkih," pravijo pri TOM telefonu. Po njihovih besedah so štirje meseci v letu običajno nadpovprečni glede na povprečno število kontaktov, a ne gre vedno za iste mesece. V letu 2023 so bili tako najštevilčnejši maj, julij, september in oktober, v letu 2024 pa izključno prva polovica leta.

Zelo težko in lepo hkrati

TOM telefon združuje devet svetovalnih skupin po celi Sloveniji, v katerih deluje okrog 130 svetovalcev. Ti pred začetkom svetovanja opravijo obvezno izobraževanje in usposabljanje, med katerim pridobijo vsa potrebna znanja in veščine za kakovostno nudenje podpore, potem sledi še uvajanje pod nadzorom, preden začnejo samostojno svetovati.

TOM logo
TOM
/

"Občasno se TOM telefon sooča s pomanjkanjem prostovoljcev, kar je izziv, s katerim se srečujejo številne svetovalne linije za otroke po vsem svetu. Razlog za to je lahko, da je delo na svetovalnih linijah za otroke čustveno zelo zahtevno. Prostovoljci se pogosto soočajo s težkimi klici, kjer mladi govorijo o zlorabah, duševnih težavah ali družinskih stiskah. Poleg tega opažamo, da prostovoljci vse pogosteje iščejo bolj fleksibilne oblike sodelovanja, kot so enodnevne akcije ali virtualno delo, kar ni vedno skladno z zahtevami dela na svetovalnih linijah, kjer je potrebna redna in dolgoročna zavezanost," je pojasnila strokovna vodja Nacionalne mreže TOM Tjaša Bertoncelj.

Kot je še dodala, je svetovanje na TOM telefonu zelo izpolnjujoče. "Svetovalec, ki sprejme otroka s toplino in znanjem, je pogosto ključnega pomena, da se otrok razbremeni, umiri in prepozna, kaj vse je sposoben narediti sam. Prostovoljci otrokom resnično pomagajo, kar se odraža tudi v zahvalah in povratnih informacijah, ki jih prejemamo."

TOM telefon združuje devet svetovalnih skupin po celi Sloveniji, v katerih deluje okrog 130 svetovalcev.

Tudi prostovoljci sami o svojem delu govorijo na eni strani kot težkem in na drugi kot izjemno lepem. "Včasih je zelo težko, sploh, ko svetuješ mladostniku, ki se je znašel v hudi stiski, iz katere ne vidi izhoda, in spet drugič je zelo lepo, saj znajo biti mladi hvaležni za čas, ki jim ga nameniš, za besede, ki jih pomirijo. Zavedanje, da si nekomu samo s pogovorom pomagal najti lučko na koncu tunela, je neprecenljivo. Dragocena pa je tudi misel, občutek, da si del nečesa tako pomembnega, kot je TOM-ova skupnost, ki dela svet bolj prijazen," pravijo svetovalci.

otrok-mladostnik-stiska
Profimedia
/