Pri teh voznikih so naleteli na globoko hvaležnost. »Zato, da jim je končno nekdo po vseh teh letih pomagal, da so tiste situacije, ki so jih že begale, ki so jih spravljale v stisko, zaradi katerih so že spreminjali svoje vozne navade, spet usvojili,« je na novinarski konferenci uvodoma povedala vodja projektov varne mobilnosti v Zavarovalnici Triglav Ana Cergolj Kebler.
Statistika kaže, da starejši vozniki pogosto povzročajo prometne nesreče in v njih tudi umirajo. Statistika Zavarovalnice Triglav temu pritrjuje. Ta namreč kaže, da so starejši po dopolnjenem 70. letu bolj rizični vozniki, v starosti med 84. in 90. letom pa kar dvakrat bolj – tako imenovana škodna pogostost je pri njih dvakrat višja od voznikov, ki so stari od 49 do 53 let.
To je torej izziv: kako to skupino voznikov čim dlje obdržati varne na cesti. Osemindvajset odstotkov slovenskih voznikov (približno 200.000) je namreč starejših od 60 let, delež pa bo vse večji. Večina svojega vozniškega znanja ne obnavlja; tudi zato, ker ne vedo, da je to mogoče, oziroma ne vedo, kako se tega lotiti. Za nekatere je to tudi preprosto predrago, je povedala Ana Cergolj Kebler.
Zato so se lotili razvoja individualnega programa, ki vključuje vožnjo, da je mogoče napake prepoznati in odpraviti, in pri katerem gre za sodelovanje, ne ocenjevanje, ter je brezplačen. Cilj je bil, da bi lahko vsak starejši voznik šel vozit eno uro s svojim avtom po cestah svojega kraja, pozneje pa še na poligon.
Prijave so odprli v treh slovenskih mestih: v Ljubljani, Kranju in Celju. Odziv je bil nepričakovan: od zastavljenega cilja 150 voznikov so kmalu prišli do številke 700.
Pripravljeni na nove izkušnje
Inštruktorji vožnje iz AMZS so z njimi prevozili 15.400 kilometrov. Kot je izpostavil Manuel Pungertnik, vodja centra voznikov pri AMZS, učitelj in inštruktor vožnje, so s skupnim trudom naredili njihovo vožnjo spet bolj varno.
Pungertnik je poudaril, da so uspeli razbiti mit, ki pravi, da starejši niso pripravljeni na nove izkušnje, in dodal, da se je poteza, da so namesto ocenjevanja izbrali svetovanje, izkazala za pravilno. Kar 80 odstotkov sodelujočih je smer vožnje s smernikom nakazovalo pravilno, so se pa hitro pokazale razlike med tistimi, ki redno sedejo za volan avtomobila, in tistimi, ki ne. A pod črto so starejši vozniki, tako pravi Pungertnik, bolj strpni vozniki.
Kaj pa hitrost? Nič kaj počasni niso bili, je pa marsikateri med njimi povedal, da vozi hitreje, kot bi sicer, a zgolj zato, da ne bi bil prepočasen za ostale udeležence v prometu. Ob tem je Pungertnik izpostavil, da so starejši vozniki pogosto razpeti med tem, kako so dolžni ravnati v prometu, in tem, kaj ostali zahtevajo od njih. Na ta način se znajdejo pod stresom, ki jim ga nemalokrat povzroča že nejasna infrastruktura.
Po zaključku obnovitvenih voženj več kot dve tretjini udeležencev zaradi vožnje ni več čutilo stresa. Bili pa so tudi težki trenutki. Pungertnik je v imenu inštruktorjev dejal, da jim je bilo najtežje, ko so sedli v vozilo z voznikom, za katerega se je izkazalo, da bi bilo najbolje, da za svojo varnost in varnost ostalih udeležencev v prometu za volan ne bi več sedel.
Upadanje funkcij
Ani Cergolj Kebler se je nato na voditeljskem mestu pridružil Saša Kapetanović, avtomobilistični novinar in član Atmosfercev, ekipe ustvarjalcev avtomobilskih zgodb, njima pa gostje Andrej Brglez, raziskovalec trajnostne mobilnosti, dr. Zvezdan Pirtošek, specialist nevrolog, profesor klinične nevrologije in predstojnik Katedre za nevrologijo na Medicinski fakulteti, ter pisateljica in igralka Desa Muck.
Brglez je poudaril, da je mlajšim v interesu, da starejši ostanejo čim dlje mobilnostno neodvisni, da pa se je treba o upadanju motoričnih, čutilnih in miselnih funkcij z njimi pravočasno pogovoriti. Okoli 80. leta, ko se podaljšuje vozniško dovoljenje, je že prepozno. Dr. Pirtošek je k temu pristavil, da se včasih prej vda telo, drugič um. In da je večopravilnost mit – gre le za to, da s starostjo miselni preskoki niso več tako hitri.
Več o pasteh vožnje je iz prve roke povedala Muck: »Še preden se zavemo, si ne upamo več na cesto, in vožnjo prepustimo drugim. Naslednja past so večja mesta, sploh Ljubljana, kjer je promet vse bolj kaotičen in vse več je novih predpisov.«
V prihodnjih mesecih bo za volan sedla že nova skupina udeležencev akcije Osvežitvena vožnja. Brezplačne vožnje v Krškem, Postojni in Novi Gorici bodo potekale do konca leta 2023, udeležencem akcije pa bo na voljo tudi vožnja v Centru varne vožnje AMZS na Vranskem, prilagojena starejšim voznikom.
Komentarji