Čeprav skorajda ni vlade in politične stranke, ki v programu ne bi imela predvidenega zmanjšanja birokracije in poenostavitve administrativnih postopkov za pridobivanje gradbenih dovoljenj, se čakalne dobe ne krajšajo. Investitorji, med njimi tudi občine, lahko tako na začetek gradbenih del čakajo tudi več kot leto. Tokrat smo pod drobnogled vzeli vzhodni del Slovenije in preverili, koliko časa se na izdajo gradbenega dovoljenja čaka na Ptuju.

Mestna občina Ptuj

Časovnica pridobivanja gradbenega dovoljenja za občinske investicije je odvisna od več dejavnikov. Med drugim od zahtevnosti objekta, potrebnih soglasij, služnosti, stavbne pravice in podobno. Najhitreje se obravnavajo vloge za nezahtevne objekte, v povprečju je občina na izdajo gradbenega dovoljenja čakala manj kot tri mesece. V zadnjem času so ga potrebovali za naslednje nezahtevne objekte: sanitarije na avtobusni postaji, skate park, utrjeno nasutje v Kraigherjevi ulici, nadstrešnico v Podvincih in športni park pri Roku. V vseh primerih so bile vloge rešene hitro, trajalo je od dva do tri mesece in pol. Pridobivali pa so gradbena dovoljenja še za številne druge, zahtevnejše projekte; tu je bil čas reševanja vlog zelo različen.

Vpliv različnih dejavnikov

Za Staro steklarsko so gradbeno dovoljenje pridobili v pičlih dveh mesecih. Za brv pri Studenčnici pa so po vseh dopolnitvah gradbeno dovoljenje izdali šele po letu in pol. Tudi pri stanovanjskem bloku z neprofitnimi stanovanji na Potrčevi cesti ni šlo gladko. Gradbeno dovoljenje je bilo izdano marca letos, 13 mesecev po tem, ko so oddali vlogo. V tem primeru so zaostanek povzročile tudi pritožbe. Pogosto na daljšanje časovnega intervala pri pridobivanju gradbenega dovoljenja vpliva tudi pridobivanje služnosti, stavbne pravice ...

Veliko dela z birokracijo, preden smejo pognati stroje

V nekaterih primerih je prvi pogoj gradnje lokacijska informacija. Lani je Skupna občinska uprava občin Spodnjega Podravja (SOU SP) za območje mestne občine Ptuj rešila 876 vlog. Podobne številke pričakujejo v tekočem letu, v prvi polovici leta so jih rešili že 423.

dz-dokumenatcija
Arhiv M24
876 vlog za pridobitev lokacijske dokumentacije je lani rešila Skupna občinska uprava Spodnjega Podravja.

Pred začetkom gradnje je pogosto potreben še cel kup drugih dokumentov, soglasij ... »Pridobitev lokacijske informacije z razširjenimi podatki je šele eden od prvih postopkov pred začetkom gradnje. Če želijo lastniki zemljišč spremeniti meje svoje parcele, ki je na območju stavbnih zemljišč, morajo geodeti pri parceliranju upoštevati pogoje, določene v veljavnem prostorskem aktu. Na SOU SP se na podlagi vloge geodeta ali lastnika zemljišča preverja skladnost predlagane spremembe meje z določili veljavnega prostorskega akta. Če ugotovimo skladnost, izdamo soglasje za spremembo meje, sicer predlagano spreminjanje meje parcele zavrnemo z odločbo,« pojasnijo na SOU SP.

Brez mnenja občinskega urbanista ne gre

Lani so na območju mestne občine Ptuj izdali 105 soglasij za spreminjanje meje parcele, v prvem polletju letos pa 54. Rešujejo tudi vloge za izdajo projektnih pogojev. Ko je dokumentacija izdelana, mora investitor podati še vlogo za mnenje o skladnosti dokumentacije za pridobitev gradbenega dovoljenja z občinskimi prostorskimi izvedbenimi akti. »Mnenje se zahteva za vse postopke pridobivanja gradbenih dovoljenj, ki jih vodi upravna enota, izda oziroma potrdi pa ga lahko samo občinski urbanist. Leta 2022 je bilo na SOU SP za območje mestne občine Ptuj izdanih devet projektnih pogojev in 218 mnenj o skladnosti dokumentacije za pridobitev gradbenega dovoljenja z občinskimi prostorskimi izvedbenimi akti, v prvem polletju 2023 pa so bili izdani trije projektni pogoji in 122 mnenj,« podatke predstavljajo na SOU SP.

Nove birokratske ovire

Od junija lani zakonodaja občinam nalaga tudi presojo o skladnosti posegov v prostor s prostorskimi izvedbenimi akti občine v primeru, ko gre za postavitev začasnega skladiščnega objekta in izvedbo manjše rekonstrukcije, z novim letom bo to potrebno tudi za enostavne objekte, ki so stavba. Pot do tega, da se stroji poženejo, tako pri zasebnih investicijah kot občinskih ali državnih projektih še zdaleč ni lahka. Birokratski postopki pa so žal prepogosto zapleteni in dolgotrajni.